BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, October 8, 2009

Cekgu Mohammad... (Aku pinjam n3 kali ni dr Robot)

Lapan tahun lepas aku masih di mgs. masih di tingkatan dua. dua dahlia :) kalau tak silap tahun 2001.
Masa tuh ade seorang cekgu yang baru masuk. cekgu laki, cekgu 'muda'. mmg sah-sah kena kacau, sbb sekolah ni semua perempuan :) cekgu ni lembut sangat (bukan aw-aw yer). cuma jenis yang pendiam, tak banyak cakap. sumpah satu ape benda yang dia ajar aku tak paham. masa tuh dia ajar math dalam class aku. setiap kali dia masuk, hanya segelintir je yang dengar dia cakap. yang lain? buat syarat letak buku teks atas meja jer. lepas tuh bersembang. majoritinya pelajar melayu lah, yang menguasai belakang class. tapi budak cina pun sama. aku rasa adalah dua, tiga jer yang dengar dia mengajar. itu pun yang duduk depan sekali. yang jenis student pakai spec mata tebal berinci-inci :P

Ada sekali tuh, class bising macam biasa, macam pasar. budak melayu class tuh selalunya berpecah pada dua group. geng-geng syamiza, farah, sue, zam..(sp lagi ek..aku dah lupe :P) akan duduk berkumpul dekat satu meja. selalunya diorang akan buat kad. tak pun bersembang. Yang satu geng pulak, geng aku, zila, marlina, rozila. kitorang empat orang jer. tapi suara..makk aiii..kalau rozila tuh buat lawak..maunya satu sekolah dgr kitorg ketawa. yang budak cina lain, ade yang bersembang dan buat kerja sendiri. sikit pun tak hormat. teruk giler. cekgu tuh dok tercangak kat depan macam ajar dua orang pelajar jer (mmg pun :P)

Punyalah lembut cekgu tuh sampai bila kitorg 'over' sikit bising baru dia tegur. tuh pun agaknya dia dah habis menjerit masa mengajar. Aku ingat ada satu hari ni, first time tgk dia marah. First time tgk dia tinggikan suara. tapi aku rasa mmg patut pun kitorg kena marah, mana tidakknya..boleh pulak ade lah geng-geng budak cina (aku tak ingat sapa, tak silap aku mesti geng 'babun pipi merah' tuh, sbb geng dia je jenis cina jahat :P). boleh siap main kejar-kejar depan cekgu tuh tgh mengajar. apalagi..mengamuklah cekgu tuh. hehe. mmg first time. tapi dia marah kejap jer. budak class aku mana makan saman. tak sampai lima minit dah bising balik.

Ada sekali tuh, cekgu tuh panggil aku, waktu rehat , dalam library (jgn pikir bukan-bukan oke!). aku mcm pelik, ape hal pulak cekgu nih..berdebar gak. sebab aku jenis budak skematik masa sekolah dulu.hehe..
Aku duduk depan dia, dengan muka serius nye dia tnya.."saya nak mintak tolong boleh?" makin berdebar-debar hati aku. punyalah serius muka cekgu tuh (yelah, cekgu skema kan :P). "Ape dia?" aku tnya balik..Dia tarik nafas.."Macam ni...boleh tak awak tolong saya masuk puisidra?" Hah? puisidra? menatang ape lah tuh. aku baru form two. mmg haram tak tahu pe bdanye..dia pun dok teranglah kat aku. Pengetua mintak dia cari pelajar sbgai wakil sekolah, untuk hantar dlm pertandingan puisidra. pertandingan tuh nak dibuat kat sekolah tengku abdul rahman (STAR)*sekolah yang bajet popular sgt tuh!*

Aku terdiam. sumpah aku mmg tak tahu. tak reti. "Saya tak boleh," mmg jujur giler jawapan aku time tuh. paling aku tak tahan masa tuh, ayat yang sampai skg aku masih ingat,

Awak tolonglah saya, saya dah tak tahu nak mintak tolong sapa-sapa,

dengan muka sedihnyer, muka jujurnye...aduhh..memang serba slah giler. "Saya taknak masuk, tapi saya tolong cari orang," Aku terus bagi nama Amirah. nama pelajar yang aku rasa mmg layak masuk pertandingan tuh. Aku mana reti. tambah-tambah nak bercakap depan orang..eeiii...mmg akan kelu seribu bahasa :) *penipu!* Dan ramailah yang tolong. aku mintak tolong geng-geng aku. Memang masa tuh atas rasa kesian kat cekgu tuh. Kitorang berlatih sendiri-sendiri jer. mmg tak reti lansung. Nasiblah masa tuh bapa Azlin bekas pengetua STAR, so dia banyak tolong bagi gmbran kat kitorang yang buta ilmu nih. (sekolah star pun aku tak tahu kat mana time tuh :P) Ada banyaklah kisah sepanjang kitorang berlatih tuh, sampai aku kecik hatilah..sepatutnya aku jadi pelakon tambahan dalam puisi tuh, tiba-tiba direject. diorang suka-suka hati buang aku. diorng bajet cekgu yang naikkan nama amirah tuh. so nak eksyen kat aku.padahal...oke-oke..malas dah nak ungkit, citer lama...

Masa hari pertandingan tuh, aku memang malas dah nak ikut. nak ikut buat ape, aku dah terkeluar time tuh. tapi cekgu pujuk suruh ikut. geng-geng aku pun pujuk. cekgu kata "awak tukang jaga radio pun jadilah.." punyalah dia nak aku ikut. hehe..Biler sampai je kat STAR, tiba-tiba ade barang tertinggal, ak tak ingat ape. cekgu suruh aku ikut dia patah balik ke sekolah. masa tuh pikir, aku jer ker? giler pe..tapi ikut jelah kan. siap duduk depan lagi! (yelah..takkan nak duduk belakang pulak kan.hehe) masuk-masuk je keta, baru je keta bergerak, cekgu tegur, "pakailah seatbelt," *mmg sah skema :P*

Lepas je amek brg yang tertinggal tuh, cekgu masuk kereta. cekgu kata dia kena marah dengan pengetua. dia dok bebel-bebel kat aku. "Saya harap awak tak kisah saya membebel-bebel nih, saya tak bolehlah..bla..bla..bla..." Aku senyum dan diam jer. Aku iyakan saja. (dalam hati, apsal dia bebel kat aku nih..hehe)

***
Tadi, aku nampak cekgu. mmg cam sgt muka dia. Cara pakaian, cara dia jalan. semua masih sama. Dari jauh dia senyum. Aku pasti dia bukan senyum dengan aku. sbb dah sah-sah dia dah tak cam aku. dah lapan tahun. Aku cakap kat Kak Intan, " Tu cekgu akma dulu," aku tunjuk kat tiga orang cekgu yang mula masuk dewan peperiksaan pmr. "Yang mana?" tanya Kak Intan."Yang pakai baju biru tuh," Aku tengok cekgu dok menyusun alatan-alatan atas meja. "Owh, itu ketua peperiksaan! Pegilah tegur. mesti dia bangga skg anak murid dia dah jadik macam dia," Aku terus diam. cekgu bangga ke dengan saya? hmm...macam tak caya je dia dah jadi ketua peperiksaan. masih terbayang-bayang waktu dia ngajar math dalam class dulu. mcam tak caya dia dah tegas. cepatnya masa berlalu...

aku dah tua. huhu..


[budak-budak nak amek pmr, gudluck!]

*skg baru aku sedar kenapa cekgu suka ngadu dgn aku dulu, sejak aku sedar masa aku masuk matrik pun lecturer fizik baik dengan aku dan tanya soalan ni,

Nur, boleh tak tolong carikan saya jodoh?


Dan skg aku paham kenapa.



**********************************************************


Ntah mcm mne..aku terjmpe blog Robot.
Kawan aku mse kt MGS.
Aku mule rapat dgn Robot, mse hujung F2 kalo tak silap.

Ble bace n3 de yg 1 ni..
Tetibe aku 'terflashback' balik mse aku kt MGS dlu2...

Hmm...mmg btol ape yg Robot cite tu..
Cikgu Mohammad baek sgt. Tak pnh mrh.
Betapa nakalnye kami...
(Cne aku blh jd nakal nih. haih...)

Tp alhamdulilah, math aku tak kantoi!
huhuuu

Skang, msti da terlalu byk perubahan kt MGS
Walaupun aku smpat skola kt situ 2thn lebih je..
Tp byk pengalaman best yg aku dpt kt sne..

Teringat blk aku kt Shamie, Zam, Farah, Marlina, Robot, Angah, etc..
Dgn Shamie..da lost contact.walopun skola sme mse F4-F5.

Arghh..rindunye kenangan tu!!





*Nt aku upload kan gambar2 mse kt MGS dlu..

0 comments: